Hátizsákkal Olaszországban - olasz körutazásunk couchsurfinggel

Olaszország tökéletes hely sok szempontból, mindig is toplistás volt nálam, de az abszolút első helyet a couchsurfinges élményeim során szerezte meg. Kevés helyen találni annyi kedves, tiszta szívű embert, mint ott.  Könnyű terep, mindenképpen ajánlom kezdésnek, ha ki akarod próbálni a couchsurfinget és meg akarod érteni, milyen az, amikor mások jóindultára és vendégszeretetére bízod magad.

Szerző: Horváth Regina

Repjegyet is könnyen lehet olcsón találni, még a főszezonban is, úgyhogy érettségi után két barátnőmmel felvettük a hátizsákunkat és belevágtunk a két és fél hétig tartó olasz körutazásunknak. Körülbelüli tervünk volt a fejünkben, az alapján túl hamar, hónapokkal indulásunk előtt elkezdtünk hostokat (vendéglátókat) keresni (ma már belátom, hogy ezért is voltunk sokszor sikertelenek – na meg persze a friss profil, nulla referencia sem vált ez előnyünkre). Még ha a terv helyenként módosult is és még ha nem is tudtuk minden nap, hogy hol alszunk másnap, sikerült 9 olasz várost bejárnunk és a 15 éjszakából mindösszesen 3-at kellett szálláson töltenünk, ami valljuk be nem rossz arány. Ebből adok most egy kis ízelítőt.
 Első állomásunk Pisa volt. Itt egy kedves korunkbeli fiú várt minket a reptéren, aki délről, Szicíliából költözött északra tanulmányai miatt. Már az első este carbonárával és szicíliai borokkal készült, mindezt autentikus zenével kísérve. Rengeteget mesélt a nyelvjárásokról, a családjáról (hatalmas honvágyat érezve a hangjában), történelemről, sok képet és videót mutatott. Azt hiszem akkor és ott döntöttem el, hogy Szicilíát egyszer (de lehetőleg többször is) látnom kell. Andrea körbevezetett minket a városban és velünk tartott Manarolába is az egynapos kirándulásunkra. Na ez az a hely, amihez nem kellenek szavak.
Természetesen mi jó magyar vendég módjára elénekeltük Andreának a tavaszi szelet, készítettünk pörköltet, megkínáltuk pálinkával és hagytunk neki egy kis piros aranyat ajándékba. :)

Rómában a külvárosban találtunk hostot (aki nem mellesleg utolsó pillanatos felkérésünket fogadta el, amiért ezer hála neki), de Emilio volt olyan kedves, hogy autóval mindig kivitt minket a metróvonal végéhez. Egyik nap a belvárosba is eljött velünk sétálni, illetve megmutatott nekünk egy csendes, hangulatos parkot, jóóóó messze a turisták zavaró, néha már-már elviselhetetlen zajától.

Emilionak a lecsónkhoz volt szerencséje, és persze neki is járt a piros arany. :)

Milánóban egy ízlésesen berendezett belvárosi lakásba érkeztünk, ahol Bartolomeo a ház ura (nem véletlen a megnevezés, őt mindenkinek meg kellene ismernie) egyik barátjával és sok-sok sörrel várt minket. Hamar megtaláltuk a közös hangot, elképesztően jó fej, aranyos, laza, kedves embereket ismerhettünk meg. Az est folyamán átjött még egy barátjuk, aki az élő zenéről is gondoskodott: gitározott és énekelt nekünk. Milánóban a tervezettnél is többet maradtunk, hihetetlenül jól éreztük magunkat a közös programok során. Egyik este például egy hostelbe mentünk társasozni, másnap a társasághoz frissen csatlakozott, Nápolyból érkezett, szintén couchsurfingről megismert Emanuela főzött nekünk ebédet. Közösen meglátogattunk a Brera képtárat és este bor és sajt mellett élveztük a milánói nyári estét a Navigli negyedben.
Utolsó estére a lecsónkat fejlesztettük tovább, a srácok pedig házi tiramisuval leptek meg minket. Megtanítottuk őket kent kupézni is, amivel aztán hajnalig játszottunk. Nehéz volt a búcsú.
Egyik legérdekesebb, de mindenképpen legmeghatóbb couchsurfinges élményem volt, amikor Veronában egy vak fiú szállásolt el minket. Alessandro húszas éveinek elején vakult meg egy ejtőernyő balesetben és azóta kezdett el sokat utazni, felfedezni a világot. Sosem gondoltam volna, hogy egyszer egy veronai látássérült ember fog nekem rizottót főzni, de ezt is jól bevéstem az egy életre szóló élményeim közé, akárcsak azt, amikor gitározott és elénekelt mellé egy szomorú dalt. Lehetetlen volt könnyek nélkül végighallgatni.

Utazásunk méltó lezárása volt az utolsó esti salsa klub, ahova velencei couchsurfesök vittek el minket. Ők ugyan fogadni nem tudtak, de nyitottak voltak egy laza táncolós estére. :)

Olaszországból persze sosem elég, úgyhogy következő évben is visszatértem, csak ezúttal egy másik barátnőmmel.
Először újból Rómát vettük célba, ahol Fabio vendégszeretét élvezhettük. Fabionak már előző évben is küldtem felkérést, és a kitartásom miatt mondott végül igent. :) Piros „cinquecento car”-jával kijött értünk a reptérre, és másnap a hosszas és forró városnézés után levitt minket egy közeli strandra frizbizni és naplementét nézni.

Rómából Nápolyba utaztunk, ahol teljesen beszippantott minket az IGAZI déli olasz életérzés. Köszönhető ez Francesconak, akinél jobb hostot életemben nem kívánhattam volna. Intelligens, vicces, kedves *és minden pozitív jelző* amit elmondhatok róla. A lakás egy tipikus kis szűk nápolyi utcában volt, aminek az erkélyére este mi is kilógathattuk a vizes törülközőnket, ezzel hozzájárulva az autentikus látképhez. Francesco vacsorát főzött nekünk, majd amikor már azt hittük, hogy alvásidő van, rábeszélt minket egy pizsamás „going out”-ra. Mondjuk igazán jelezhette volna előre, hogy erasmusos búcsúpartira megyünk, lehet felöltöztünk volna előtte. :D Az este mindenesetre nagyon jól sikerült, beszélgettünk magyarokkal is, és természetesen nem maradhatott el a limoncello kóstolás sem.
Másnap az Amalfi partot vettük célba, Sorrento, Amalfi és Cetara volt a három állomás. Cetarában már várt minket Francesco bátyja, aki a gyönyörű nyaralójában fogadott minket két éjszakára, amihez nem csak hogy privát strand, de még kajak is tartozott. Esti fürdőzés a saját strandunkon, közös vacsora a panorámás teraszon és kajakozás a partvidéken. Szintén örökké bevésődött felejthetetlen élmények számomra.

Mindez a couchsurfingnek köszönhetően, mindez az olasz vendégszeretetnek köszönhetően, mindez annak köszönhetően, hogy lehet még bízni az emberekben, és rengeteget kaphatunk egymástól, ha készek vagyunk a sok jót elfogadni és mi magunk is megosztani az életünket!

Jövő vasárnap folytatás következik ezúttal praktikus információkkal, tippekkel és trükkökkel, hogy Ti is elkezdhessétek a szörfölést és garantált legyen a siker! 😊